Wydawanie odpisów z rejestru stanu cywilnego
Informacje podstawowe
Sprawa dotyczy możliwości uzyskiwania odpisów zupełnych lub skróconych aktów znajdujących się w rejestrze stanu cywilnego.
Kogo dotyczy
Osoby uprawnione do uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego:
- osoba, której akt dotyczy,
- jej małżonek, wstępny (np. rodzic), zstępny (np. dziecko, wnuk), rodzeństwo, przedstawiciel ustawowy (np. rodzic), opiekun,
- osoba, która wykaże w tym interes prawny,
- sąd,
- prokurator
- organizacja społeczna, o ile jest to zgodne z jej celami statutowymi i przemawia za tym interes społeczny,
- organy administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań.
Wymagane dokumenty
- Wniosek
- Dokument tożsamości (do wglądu)
- W uzasadnionych przypadkach dokumenty potwierdzające interes prawny
- Potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej
Czas realizacji
- Niezwłocznie - jeżeli w Rejestrze Stanu Cywilnego jest zamieszczony akt stanu cywilnego, w oparciu o który może być wydany wnioskowany dokument.
- W ciągu 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku, jeżeli takiego aktu stanu cywilnego nie będzie w Rejestrze Stanu Cywilnego, a wniosek złożony zostanie do kierownika Urzędu Stanu Cywilnego przechowującego księgę, w której znajduje się akt.
- W ciągu 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku, jeżeli takiego aktu stanu cywilnego nie będzie w rejestrze stanu cywilnego, a wniosek złożony zostanie do kierownika Urzędu Stanu Cywilnego nieprzechowującego księgi, w której znajduje się akt.
Opłaty
- Tytuł płatności: opłata skarbowa za odpis skrócony/skrócony wielojęzyczny
Kwota: 22 zł - Tytuł płatności: opłata skarbowa za odpis zupełny
Kwota: 33 zł
Opłat dokonać można za pomocą przelewu bankowego na rachunek Urzędu numer: 26 1240 5211 1111 0010 3553 3132 - Ponadto dokonanie płatności jest możliwe:
- kartą płatniczą bezpośrednio przy okienku, przy którym sprawa jest załatwiana
- gotówką lub kartą w kasie Urzędu
- Wpłat bez prowizji na konto Urzędu Miejskiego można dokonywać również w następujących placówkach Banku PEKAO S.A.:
- I Oddział w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 40, 15-092 Białystok
- II Oddział w Białymstoku, Filia 5 w Białymstoku, ul. Porzeczkowa 14, 15-815 Białystok
- Oddział w Białymstoku, ul. Rynek Kościuszki 7, 15-950 Białystok
- I Oddział w Białymstoku, ul. Zielonogórska 2, 15-674 Białystok
Miejsce załatwienia sprawy
Urząd Stanu Cywilnego
ul. Branickiego 3/5, 15-085 Białystok
Kontakt telefoniczny z Urzędem
Numer infolinii: 85 879 7979
Numery bezpośrednie do Urzędu Stanu Cywilnego: 85 869 6470, 85 8696471, 85 869 6469
Tryb odwoławczy
Zażalenie na postanowienie wnosi się do Wojewody Podlaskiego w terminie 14 dni od daty doręczenia, za pośrednictwem organu który wydał decyzję.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 463 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 18 kwietnia 2020 r. w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 698)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.Dz. U. z 2021 r. poz. 735)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j.Dz. U. z 2020 r. poz. 1546)
- Konwencja Nr 16 dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego sporządzona w Wiedniu dnia 8 września 1976 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 166, poz. 1735)