Wpis do wykazu dziennych opiekunów
Jednostka organizacyjna Urzędu
Departament Spraw Społecznych
Kategoria usług
Sprawy społeczne
Podstawowe informacje
- Podmioty zobowiązane do zgłoszenia dziennych opiekunów:
- gmina,
- osoba fizyczna,
- osoba prawna,
- jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.
- Wykaz zawiera:
- nazwę lub imię i nazwisko oraz siedzibę lub adres podmiotu zatrudniającego dziennego opiekuna lub osoby, o której mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy, oraz adres poczty elektronicznej i numer telefonu;
- numer NIP i REGON podmiotu zatrudniającego dziennego opiekuna lub osoby, o której mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy;
- imię i nazwisko dziennego opiekuna zatrudnianego przez dany podmiot;
- miejsce sprawowania opieki przez dziennego opiekuna, przez które rozumie się nazwę wsi, miasta, dzielnicy i ulicy;
- informację o zawieszeniu działalności związanej z zatrudnianiem dziennych opiekunów;
- liczbę dzieci powierzonych opiece dziennego opiekuna;
- czas sprawowania opieki przez dziennego opiekuna;
- wysokość opłat u dziennego opiekuna.
- W przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy z dziennym opiekunem następuje wykreślenie dziennego opiekuna z wykazu.
- Prezydent Miasta odmawia wpisu do wykazu, w przypadku gdy:
- podmiot nie spełnia warunków wymaganych do utworzenia i prowadzenia dziennego opiekuna,
- wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywanie działalności gospodarczej objętej wpisem.
- Wykreślenie z wykazu następuje w przypadku:
- rozwiązania lub wygaśnięcia umowy z dziennym opiekunem, na wniosek o wykreślenie złożony do rejestru przez podmiot zatrudniający dziennego opiekuna wpisanego na jego wniosek,
- nieusunięcia przez podmiot zatrudniający dziennego opiekuna, w wyznaczonym terminie, nieprawidłowości w zakresie prowadzenia opieki nad dzieckiem w wieku do lat 3,
- przekazania we wniosku oraz dołączonych do niego dokumentach informacji niezgodnych ze stanem faktycznym.
- Podmiot wpisany do wykazu jest zobowiązany do informowania organu prowadzącego wykaz o wszelkich zmianach danych wskazanych we wniosku w terminie 14 dni od zaistnienia zmian.
Kogo dotyczy
Podmiot zamierzający zatrudniać dziennego opiekuna.
Wymagane dokumenty
- Organ dokonuje wpisu do wykazu na podstawie wniosku złożonego wyłącznie drogą elektroniczną przez portal informacyjno-usługowy Emp@tia.
- Wniosek zawiera:
- w przypadku osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej - numer lub indeks identyfikujący podmiot we właściwym rejestrze publicznym, potwierdzający status podmiotu;
- numer NIP i REGON, o ile wnioskodawcy te numery nadano;
- w przypadku osoby fizycznej - numer PESEL;
- oświadczenie o weryfikacji spełniania przez dziennego opiekuna warunków, o których mowa w art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 04 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
- imię i nazwisko dziennego opiekuna;
- miejsce sprawowania opieki przez dziennego opiekuna, przez które rozumie się nazwę wsi, miasta, dzielnicy i ulicy;
- liczbę dzieci powierzonych opiece dziennego opiekuna;
- czas sprawowania opieki przez dziennego opiekuna;
- wysokość opłat u dziennego opiekuna.
- W celu sprawdzenia zgodności danych organ może żądać:
- odpisu z odpowiedniego rejestru,
- dokumentu potwierdzającego tożsamość,
- zaświadczenia o niekaralności dziennego opiekuna.
- W przypadku zmiany danych lub informacji zawartych w wykazie, podmiot zatrudniający dziennego opiekuna oraz osoba, o której mowa w art. 36 ust. 1 pkt 1 ustawy, zobowiązani są do:
- wystąpienia, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian, do organu prowadzącego wykaz z wnioskiem o zmianę danych lub informacji - w przypadku danych lub informacji, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 1-5;
- dokonania zmian, w terminie 3 dni od dnia ich zaistnienia, za pośrednictwem systemu informacyjno-usługowego Emp@tia - w przypadku danych lub informacji, o których mowa w art. 46 ust. 2 pkt 6-8.
Czas realizacji
7 dni od dnia otrzymania kompletnego wniosku o wpis.
Opłaty
Brak
Miejsce załatwienia sprawy
Urząd Miejski w Białymstoku
Departament Spraw Społecznych
Referat Spraw Społecznych
ul. Bema 60/1, 15-370 Białystok
Kontakt telefoniczny z Urzędem
Nr infolinii: 85 879 7979
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. z 2021 r. poz. 75)
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zakresu programów szkoleń dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym, wolontariusza oraz dziennego opiekuna (Dz. U. z 2020 r. poz. 1205)