Legitymacja osoby niepełnosprawnej

Jednostka organizacyjna Urzędu
Departament Spraw Społecznych
Kategoria usług
Sprawy społeczne

Podstawowe informacje

Miejski Zespół do spraw Orzekania o Niepełnosprawności wystawia legitymację osoby niepełnosprawnej wyłącznie na podstawie ostatniego, ważnego, prawomocnego orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności. Orzeczenia zespołów do spraw orzekania o niepełnosprawności, jako rozstrzygnięcia organu I instancji, nabywają ostateczności z chwilą upłynięcia terminu do złożenia odwołania do organu II instancji tj. wojewódzkiego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności lub z chwilą złożenia oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.

Istnieje możliwość wysłania legitymacji drogą pocztową, po pisemnym wyrażeniu zgody przez wnioskodawcę lub przedstawiciela ustawowego wnioskodawcy.


Kogo dotyczy

Osób posiadających orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności.


Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wydanie legitymacji.
  2. Jedno aktualne zdjęcie o wymiarach 35 mm x 45 mm
  3. Oświadczenie o miejscu stałego pobytu – w przypadku posiadania dowodu osobistego wydanego po 1 marca 2015 r.
  4. Kopia orzeczenia stanowiącego podstawę wydania legitymacji
  5. Kserokopia dowodu osobistego wnioskodawcy (należy dołączyć w przypadku  składania wniosku pocztą lub przez osobę upoważnioną, pełnomocnika lub opiekuna prawnego nie będącego rodzicem, kserokopia powinna mieć zaczernione pola dotyczące imion rodziców oraz nazwiska rodowego)
  6. Dokument potwierdzający tożsamość oraz oryginał orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności - do wglądu.

Czas realizacji

Do 3 tygodni w przypadku spełniania wszystkich wymogów formalnych.


Opłaty

W przypadku wniosku o wydanie duplikatu legitymacji dokumentującej niepełnosprawność lub stopień niepełnosprawności 15 zł
Tytuł płatności: opłata duplikat LON (imię i nazwisko)
Kwota: 15 zł
Opłaty dokonać można za pomocą przelewu bankowego na rachunek Urzędu numer: 24 1240 5211 1111 0010 3553 7824


Miejsce załatwienia sprawy

Urząd Miejski w Białymstoku
Departament Spraw Społecznych
Referat Obsługi Miejskiego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności
ul. Waryńskiego 32A, 15-461 Białystok


Kontakt telefoniczny z Urzędem

Nr infolinii: 85 879 7365


Podstawa prawna

  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności (Dz. U. z 2021 r. poz. 857)

Feedback

Formularz zgłaszania uwag.

Podaj wynik działania matematycznego:

Powrót na początek strony