Wnioski o uchwalenie zintegrowanych planów inwestycyjnych
ZINTEGROWANY PLAN INWESTYCYJNY (ZPI)
Specjalny rodzaj planu miejscowego, który swoim zakresem obejmuje inwestycję główną oraz inwestycję uzupełniającą, uchwalany przez radę gminy na wniosek inwestora, po przeprowadzeniu negocjacji i zawarciu umowy urbanistycznej.
Procedura ZPI opisana jest w Ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym art. 37ea-37eg.
W umowie urbanistycznej Inwestor zobowiązuje się na rzecz gminy do realizacji inwestycji uzupełniającej.
Przez umowę urbanistyczną Inwestor może zobowiązać się na rzecz gminy, w szczególności do:
- przekazania nieruchomości stanowiących część przedmiotu inwestycji głównej;
- pokrycia całości lub części kosztów realizacji inwestycji uzupełniającej, w tym do zapłaty ceny za nieruchomość, o której mowa w ust. 5;
- pokrycia całości lub części poniesionych przez gminę kosztów uchwalenia zintegrowanego planu inwestycyjnego, w tym kosztów realizacji roszczeń, o których mowa w art. 36 ust. 1 i 3.
Przez umowę urbanistyczną Gmina może:
- zobowiązać się w szczególności do realizacji inwestycji uzupełniającej, jeżeli wchodzi ona w zakres zadań własnych gminy;
- zwolnić w całości lub w części inwestora z opłaty, o której mowa w art. 36 ust. 4.
Poprzez „inwestycję uzupełniającą” należy rozumieć m.in. inwestycję w zakresie realizacji sieci uzbrojenia terenu, dróg publicznych, obiektów infrastruktury publicznego transportu zbiorowego, obiektów działalności kulturalnej, obiektów opieki nad dziećmi do lat 3, przedszkoli, szkół, placówek wsparcia dziennego, placówek opieki zdrowotnej, obiektów, w których prowadzona jest działalność z zakresu pomocy społecznej, obiektów służących działalności pożytku publicznego, obiektów sportu i rekreacji, obszarów zieleni publicznej, obiektów budowlanych przeznaczonych na działalność handlową lub usługową – o ile służą obsłudze inwestycji głównej.