Wtórnik dowodu rejestracyjnego
Jednostka organizacyjna Urzędu
Departament Obsługi Mieszkańców
Kategoria usług
Rejestracja pojazdu
Podstawowe informacje
- Wtórnik dowodu rejestracyjnego wydawany jest z powodu utraty lub zniszczenia dotychczasowego dowodu rejestracyjnego.
- Wtórnik dowodu rejestracyjnego wydaje na wniosek właściciela pojazdu organ rejestrujący, w którym pojazd jest zarejestrowany.
- Na okres do wydania wtórnika dowodu rejestracyjnego, nie dłuższy niż 30 dni, organ rejestrujący, na wniosek właściciela pojazdu, wydaje pozwolenie czasowe.
Kogo dotyczy
Właściciela zarejestrowanego pojazdu
Wymagane dokumenty
- Wniosek;
- Oświadczenie właściciela pojazdu - w przypadku utraty dowodu rejestracyjnego;
- Dotychczasowy dowód rejestracyjny - w przypadku zniszczenia dowodu rejestracyjnego w stopniu powodującym jego nieczytelność;
- Wyciąg z rejestru badań technicznych pojazdów prowadzonego przez stację kontroli pojazdów, określającego termin następnego badania technicznego pojazdu -w przypadku braku informacji o terminie następnego badania technicznego w centralnej ewidencji pojazdów;
- Dowód osobisty - do wglądu;
- W przypadku firm dodatkowo KRS;
- W przypadku pojazdu będącego przedmiotem współwłasności, wniosek może złożyć każdy ze współwłaścicieli, przedkładając pełnomocnictwo albo oświadczenie, że działa za zgodą większości współwłaścicieli;
- W przypadku działania przez pełnomocnika należy do wniosku załączyć stosowne pełnomocnictwo wraz z opłatą skarbową (w wysokości 17 zł). Zwolnione z opłaty skarbowej są pełnomocnictwa udzielane małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu oraz jeżeli mocodawcą jest podmiot określony w art. 7 pkt 1-5 ustawy o opłacie skarbowej;
- Dowód uiszczenia opłaty;
- Aktualne ubezpieczenie OC.
Czas realizacji
- Niezwłocznie po złożeniu przez właściciela wniosku z wymaganymi dokumentami organ rejestrujący wydaje pozwolenie czasowe na okres 30 dni.
- Przed upływem tego okresu należy odebrać dowód rejestracyjny.
Opłaty
- Tytuł płatności: Wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego pojazdu nr VIN: ......
Kwoty poszczególnych opłat:- za wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego - 54 zł
- za wydanie pozwolenia czasowego na wniosek - 18,50 zł
- Opłat dokonać można za pomocą przelewu bankowego na rachunek Urzędu numer: 09 1240 5211 1111 0010 5270 5833
- Tytuł płatności: Opłata skarbowa za pełnomocnictwo
Kwota: 17 zł (od każdego stosunku pełnomocnictwa)
Opłaty skarbowej dokonać można za pomocą przelewu bankowego na rachunek Urzędu numer: 26 1240 5211 1111 0010 3553 3132 - Ponadto dokonanie płatności jest możliwe:
- kartą płatniczą bezpośrednio przy okienku, przy którym sprawa jest załatwiana
- gotówką lub kartą w kasie Urzędu (parter pokój nr 7, kasa czynna w godzinach 8:00 - 15:00, przerwa techniczna 11:00-12:00)
- Wpłat bez prowizji na konto Urzędu Miejskiego można dokonywać również w następujących placówkach Banku PEKAO S.A.:
- I Oddział w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 40, 15-092 Białystok
- II Oddział w Białymstoku, Filia 5 w Białymstoku, ul. Porzeczkowa 14, 15-815 Białystok
- Oddział w Białymstoku, ul. Rynek Kościuszki 7, 15-950 Białystok
- I Oddział w Białymstoku, ul. Zielonogórska 2, 15-674 Białystok
Miejsce załatwienia sprawy
Departament Obsługi Mieszkańców
Referat Rejestracji Pojazdów
ul. J. K. Branickiego 3/5, 15-085 Białystok
I piętro, sala 110
Kontakt telefoniczny z Urzędem
Nr infolinii: 85 879 7979
Przydatne linki
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 sierpnia 2022 r. w sprawie rejestracji i oznaczenia pojazdów, wymagań dla tablic rejestracyjnych oraz wzorów innych dokumentów związanych z rejestracją pojazdów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1847 z późn. zm.)